Friday, February 15, 2013

Kota Termurah di Dunia Pun Layak Jadi Tempat Penuh Cinta

Jum'at, 15 Februari 2013 - 06:13 wib wib

Pokhara, Nepal (Foto: famouswonders)
Pokhara, Nepal (Foto: famouswonders)
Nepal

Ingin melakukan sesuatu yang berbeda saat berbulan madu? Berpetualang di Nepal adalah pilihan yang tepat. Jelajahi kota kuno Patan, kemudian Danau Pokhra dan situs warisan Budha di Lumbini, dan bermainlah bersama alam liar di Chitwan.

Kunjungi hutan hujan yang tebal serta trekking menuju air terjun dan menyaksikan kemegahan pegunungan Himalaya. Pasti akan menjadi bulan madu yang tak terlupakan.

Bulan madu di Nepal juga bisa menjadi pilihan bila Anda memiliki bujet terbatas. Nepal adalah salah satu negara dengan akomodasi wisata termurah di dunia, terutama di Kota Kathmandu dan Pokhara.

Pokhara merupakan kota terbesar kedua di Nepal. Kebanyakan wisatawan datang ke Pokhara karena kota ini merupakan titik awal dari banyak jalur trekking menuju Pegunungan Himalaya. Selain itu, harga makanan dan akomodasi yang murah juga menjadi alasan Pokhara menjadi favorit para backpacker dibandingkan Kathmandu.

Semua yang ada di Pokhara sangat murah. Harga hostelnya yang paling murah adalah Rp30 ribu per malam, tepatnya di North Face Inn. Untuk transportasi keliling kota, kira-kira Anda hanya perlu membayar sekira Rp9.000. Sementara, biaya makan, hiburan, dan atraksi wisata, totalnya adalah Rp107 ribu.

Sedangkan Katmandu adalah tempat tujuan populer bagi turis Barat sejak 1960-an karena menjadi tempat pemberhentian utama hippie trail atau backpacker pengembara.

Bila dihitung rata-rata, biaya akomodasi dan total seluruh biaya wisata, makan, dan transportasi di Kathmandu sebesar Rp485 ribu per hari.
sumber 
Comments
2 Comments
Facebook Comments by Media Blogger

2 comments:

Unknown said...

Dear Travellers,
! Namaste dan Salam hangat dari Himalaya Negara Nepal!

Nama saya Sanjib Adhikari. Sebagai panduan trekking bebas dan pengendali pelancongan di Nepal, saya ingin memperkenalkan diri saya kepada anda.
Saya dilahirkan dan dibesarkan di daerah lasak dan jauh di rantau Himalaya Pusat. Saya memulakan kerjaya saya di pelancongan pengembaraan pada usia yang sangat muda selepas menamatkan pengajian peringkat sekolah saya tinggi, bekerja untuk syarikat-syarikat yang berbeza trekking selama tujuh tahun dalam kapasiti yang berlainan kadang-kadang sebagai porter, pembantu pemandu dan kini bekerja sebagai panduan trekking Bebas. Saya telah memperolehi lesen panduan trekking daripada kementerian pelancongan, kerajaan Nepal.
Saya telah dipandu banyak kumpulan antarabangsa terutama dari Eropah, Amerika Syarikat, Kanada, Australia di Everest, Annapurna, Langtang, Mustang, Dolpo, Kanchanjunga, Makalu, Manaslu, Ganesh Himal dan wilayah Helambu di Nepal dan Mt. Kailash, Lasha di mayouzhong juga Ladak dan Sikkim di India dan dengan itu telah mendapat pengalaman yang pelbagai dan pengetahuan yang luas mengenai geografi, agama, budaya, flora dan fauna tempatan dan isu-isu alam sekitar di kawasan-kawasan di mana saya sendiri telah menganjurkan menjejaki laluan trek. Pengalaman pertama saya di laluan trekking banyak telah menjadikan saya seorang pakar dalam membuat jadual perjalanan trekking unik sebagai satu citarasa, minat dan bajet pelanggan barat. Bagi mereka Pengembara antarabangsa yang ingin mendaki gunung yang tinggi pas dan puncak, saya juga boleh menganjurkan pengembaraan yang mencabar dan memberi ganjaran ini. Pengalaman saya dalam pelancongan pengembaraan termasuk mendaki ke puncak mera, Pulau puncak, Kalapathar, Gokyo puncak, Tseryo ri dan saya telah membawa ekspedisi merentasi banyak pas tinggi di Nepal, Larkye pas, Ampulapcha Pas, Chola pas, Renjula pas, Tashilapcha pas, pas Ganjala , thorong pas, Tilicho pas, (Mesokantola pass).
Terdapat banyak jenis menjejaki laluan trek yang terdapat di Nepal, dari trekking santai mudah di mana anda boleh mengalami Nepal Kebudayaan dan kehidupan Village bermalam di rumah persinggahan tempatan (teh rumah) di kawasan-kawasan popular, ke kawasan pedalaman dan terhad trekking yang luar trek dipukul dan jarang dikunjungi oleh orang asing. Semua menjejaki laluan trek menawarkan pemandangan indah dan pengalaman yang baik mengenai budaya Nepal. Jika sesiapa mahu mempunyai khusus dibuat menjejaki laluan trek, saya boleh memenuhi keperluan mereka.
Dari masa ke semasa saya terus meningkatkan kemahiran dan pengetahuan saya dengan mengambil latihan ulang kaji mengenai keselamatan, kebersihan, pertolongan cemas, menyelamat kecemasan, kebersihan dan memasak. Saya fasih dalam bahasa Inggeris, Cina dan celik komputer. Saya boleh menjelaskan semua topik-topik yang berkaitan dengan pelancongan sepanjang pengetahuan saya.
Pelanggan saya telah sangat gembira dengan perkhidmatan profesional saya membimbing, dan anda boleh membaca beberapa komen mereka di laman web saya. Sila hubungi saya di alamat e-mel yang disenaraikan di bawah jika anda mempunyai sebarang soalan atau ingin untuk membincangkan perjalanan mungkin di Nepal! Saya akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda! http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=more http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=more http://www.nepalguideinfo.com
http://www.hikehimalayas.com

Nepalplanettreks said...

I just wrote a recommendation about this Independent trekking Mr Sanjib which was the one i chose to do Everest Base Camp and Gokyo, I went to Nepal in Feb-March 2014 and I would totally recommend them. Check it out and read below what i also wrote about them. Enjoy your time in Nepal :) http://www.nepalguideinfo.com sanjib-adhikari@hotmail.com I did Everest Base camp and Gokyo with the Independent trekking guide Mr. Sanjib and after such a nice trek I can only recommend the service that Sanjib and his team provided it. Experienced guide, a clear itinerary with lots of room for your own personal pace, a personalized approach: you go to him as a client and you leave as a friend. All this and more make the service of this trek, out of the rest. Prices are very good and the quality of all the services, were excellent. We got only great rooms and they always make sure, we have a nice view from our room (probably this is not always possible, but I like that Sanjib and Raj. were taking time in such a details to make his clients happy) He also advise you in all the matters of the trek and more importantly he was very clear about what you get. Many companies will promise you all kind of things even if they know is not possible (flying to Lukla for example is one of them or how many days you can reach certain altitude being safe from AMS) There’s a lot of companies in Kathmandu and I know how difficult and overwhelming the search for the right one can be, but if you’re reading this and looking for a person who can make your treks in Nepal smooth and a very enjoyable experience… go to Sanjib and he’ll handle the rest ☺ Thanks a lot Sanjib, for organizing my trek in Nepal and if I come back someday I definitely know where to go for treks!!
http://www.nepalguideinfo.com/testimonial/
http://www.nepalplanettreks.com
http://www.nepalguideinfo.com/everest-trek/
http://www.nepalguideinfo.com/annapurna-trek/
http://www.nepalplanettreks.com
Nepal Planet Treks and Expedition
sanjib-adhikari@hotmail.com
https://www.facebook.com/Independenttrekkinguidenepal?fref=ts
Mobile Number: +9779841613822
Office Number +977-1-4252196

Post a Comment

Total Pageviews

Brother baner

SEPUTAR BLOG,INTERNET,KOMPUTER.

WAHYOKU BLOG

Banner tatelu


 BELAJAR BARENG